Agroturystyka

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Zabytki Inne Nurzec Stacja - dworzec kolejowy

Nurzec Stacja - dworzec kolejowy

Email Drukuj PDF

Dworzec zbudowany około 1906 roku przy linii kolejowej z Siedlec do Hajnówki, jednej z bardziej malowniczych tras, jaką można pokonać pociągiem we wschodniej Polsce. Linia została poprowadzona poza głównymi miastami regionu, takimi jak Siemiatycze, czy Milejczyce (straciły prawa miejskie). Ponoć była to zemsta władz carskich za udział ludności w Powstaniu Styczniowym. W przeszłości linia stanowiła jeden z odcinków na strategicznej linii kolejowej Bołogoje-Połock-Siedlce, którą zbudowano w latach 1903-06.

Carski dworzec kolejowy w Nurcu Stacji to piękny budynek. Wraz ze stojącą w pobliżu wieżą ciśnień stanowi w samym Nurcu jedyny zabytek, będący śladem początków istnienia tej miejscowości, która powstała jako zaplecze dla robotników budujących trasę kolejową. Wielka szkoda, że dworzec jest bardzo zaniedbany i chyli się ku upadkowi.

A oto, jak może wyglądać taki dworzec po przywróceniu mu świetności. Poniżej dwa bliźniacze dworce z czasów carskich z miejscowości Gawja (Гавья) na Białorusi (fot: А. Дыбовский, globus.tut.by)  i Gurjew (Гypьeв) obecnie Atyrau w Kazachstanie (fot: afmks, forum.mordy.pl).


Dworzec w Nurcu Stacji to murowany budynek cegły, otynkowany. Został postawiony na cokole z ciosów kamiennych na planie prostokąta z ryzalitami środkowymi w częściach wzdłużnych. Otwory okienne i drzwiowe zamknięte łukiem pełnym. Osie wydzielone pilastrami z gładkimi trzonami. Ściany obiega profilowany gzyms cokołowy, gzyms kordonowy znajdujący się nad łukami otworów i wydatny, uskokowy gzyms wieńczący. Pomiędzy oknami płaski gzyms dzielący pilastry i okna. Elewacje wzdłużne z trójosiowymi środkowymi ryzalitami. W ścianie południowej ryzalit z drzwi wejściowymi w skrajnych osiach a w osi środkowej blenda powtarzająca kształt okien. W ryzalicie północnym trzy okna, wejście poza ryzalitem w czwartej osi. Elewacja wschodnia z analogicznymi podziałami, dwuosiowa, z dwoma blendami powtarzającymi kształt okien. Elewacja zachodnia analogiczna, dwuosiowa z drzwiami wejściowymi i blendą. Ryzality zwieńczone w połaci dachu attyką mieszczącą w centrum okulus i zwieńczona wydatnym gzymsem, połączona metalową balustradą z narożną częścią ściany ogniowej. Ściany szczytowe również zwieńczone attyką mieszczącą w centrum okulus i zwieńczoną wydatnym gzymsem. Budynek przykryty dachem czterospadowym z blachy ocynkowanej malowanej na czerwono. Na dachu dwa mury ogniowe wyznaczające część środkową budynku.

Wieża ciśnień zbudowana na początku XX wieku. Murowana z czerwonej cegły na zaprawie. Budynek na planie koła z dolną partią boniowaną poziomymi pasami. Otwory okienne zwieńczone ozdobnym łukiem wspierającym z kluczem. W połowie wysokości okien biegnie płaski gzyms kordonowy. Drzwi zamknięte analogicznie jak okna. Pierwsza kondygnacja rozdzielona od pozostałych płaskim gzymsem kordonowym. W drugiej kondygnacji małe okienka zamknięte łukami pełnymi z łukiem wspierającym nad nimi duże okna analogiczne jak w pierwszej kondygnacji z podokiennikami. Powyżej okien drewniana nadstawka z desek ułożonych pionowo. Wieża nakryta dachem wielopołaciowym z blachy z pozostałościami ozdobnych wiatrownic. Dach dodatkowo zwieńczony drewnianą latarnią z analogicznym dachem jak nad częścią główną.

Więcej fotografii TUTAJ

Zobacz malownicze dworce na Białorusi TUTAJ

tekst: www.tygieldolinybugu.pl

 
Reklama

Kto nas odwiedza

Naszą witrynę przegląda teraz 2 gości 

Reklama

Firma Handlowo-Usługowa

"K i H Transport"

Ciechanowiecka 31

17-300 Siemiatycze

tel/fax: +48 85 655 36 99

GSM: +48 516 134 164

e-mail: kihtransport@gmail.pl


176838
Dziś33